In slechts 8 stappen leggen we je uit hoe het hele proces in zijn werkt gaat. De kans bestaat dat jouw persoonlijke situatie een andere aanpak vergt. Dan zullen we dit met je bespreken.

Stap 1:

Jijzelf of iemand uit je omgeving, meld je aan bij Finta Bewind. Vervolgens neemt Finta Bewind telefonisch contact met je op. Zo proberen we erachter te komen waar de problemen zitten en hoe ze zijn ontstaan. Asl resultaat, wordt er een passend plan gemaakt. Uit dit plan komt uiteindelijk een advies, waarmee we samen verder kunnen werken.

Stap 2:

Er komt een eerste bezoek van Finta Bewind met jou en eventueel de persoon die jou aangemeld heeft. Dit bezoek kan gewoon bij jou thuis plaatsvinden. Bij voorkeur binnen 1 week na aanmelding. Tijdens dit gesprek wordt er een intakelijst doorgenomen en ingevuld. Deze lijst krijg je na Stap 1 al vast van ons opgestuurd zodat je eerst kunt inlezen. Zo proberen we ons zo goed mogelijk op het gesprek voor te bereiden.

Stap 3:

Voor beschermingsbewind en dienen enkele documenten gekopieerd te worden. Zo dien je ook in het bezit te zijn van een uittreksel uit de GBA (Gemeentelijke basis administratie). Dit kun je bij het gemeentehuis in je woonplaats aanvragen.

Stap 4:

Als alle afspraken duidelijk zijn en je hebt vertrouwen in het bouwen aan een nieuwe financieel stabiele toekomst met Finta Bewind, dan ondertekenen we beiden een passende overeenkomst.

Stap 5:

Finta Bewind zet het proces in gang. Nadat het beschermingsbewind is uitgesproken door de rechter of de overeenkomst budgetbeheer is ondertekend door jou, wordt er een rekening geopend bij de ABN-Amro. Dus je huidige rekening wordt opgezegd. Zo bestaat je nieuwe rekening  uit een leefgeld rekening en eventueel een spaarrekening. Finta Bewind heeft een beheerrekening.

Stap 6:

Je financiële administratie wordt in kaart gebracht of er wordt een financiële administratie voor je gemaakt. Afhankelijk van de dienst worden verschillende belanghebbenden aangeschreven zoals; werkgevers, uitkeringsinstanties, gemeenten, de belastingdienst, je verhuurder, de energiemaatschappij en eventuele schuldeisers. Bij deze partijen wordt het verzoek neergelegd alle post naar het adres van Finta Bewind te sturen. Als resultaat, dat jij op het gebied van financiën ontzorgt wordt.

Stap 7:

Afhankelijk van de dienst die je afneemt, gaan we kijken op welke toeslagen of andere financiële tegemoetkomingen jij recht hebt en waar je nog geen gebruik van maakt. Als resultaat, kan dit soms tientallen tot honderden euro`s per maand bedragen.

Stap 8:

Als de rekening geopend is en we samen met jou een budgetplan hebben opgesteld,  kunnen alle betalingen via de nieuwe rekening lopen. Als resultaat, dat jij zelfstandig gebruik van je leefgeld rekening kunt blijven maken.

Totdat de bankrekening geopend is en de werkgever of uitkerende instantie het inkomen heeft gestort. Dit kan tot 2 maanden duren.  Tot dat moment blijf je zelf je vaste lasten betalen en je financiële administratie uitvoeren. Natuurlijk, kun je bij problemen contact opnemen met Finta Bewind. Dus ook tijdens deze periode staan we voor je klaar. Wij zullen er alles aan doen om deze overbruggingsperiode voor je goed te begeleiden en je van advies voorzien. Als resultaat, dat je ten alle tijden een partij hebt waar je op terug kunt vallen.

Neem contact op
Branchevereniging PBI

Finta Bewind is lid van de Branchevereniging Horus

Stichting FTI